Общинска избирателна комисия Смолян
РЕШЕНИЕ
№ 89-МИ
Смолян, 25.10.2023
ОТНОСНО: Жалба с вх. №155/24.10.2023 г. от ПП „ДВИЖЕНИЕ НАШИЯТ ГРАД“ представлявана от пълномощника Стефан Сабрутев
В ОИК – Смолян е постъпила жалба с вх. № 155/24.10.2023 г. от ПП „ДВИЖЕНИЕ НАШИЯТ ГРАД“ представлявана от пълномощника Стефан Сабрутев.
С жалбата ОИК – Смолян е сезирана за извършено нарушение на правилата за водене на предизборна кампания на територията на община Смолян, като по – конкретно е посочено, че на „Фейсбук“ страница на Община Смолян, както и на официалната страница на община Смолян на 11.10.2023г. е публикуван материал със следното съдържание:
„Позиция на община Смолян във връзка с „Искане за прекратяване на обществена поръчка за оператор на регионално депо“.
Пресъздадената фактическа обстановка в жалбата е с обем от две страници, като най-накрая съдържа информация, че е от Пресцентъра на община Смолян.
На следващо място в жалбата е посочено, че със заявление от 12.10.23г. на основание чл. 176 от Изборния кодекс и в качеството й на кандидат за общински съветник адв. Елена Даскалова – Радева е поискала информация от Община Смолян относно това: кой е администратор на „Фейсбук“ страницата, носеща името на община Смолян и дали това е официален профил на Община Смолян, съответно кое длъжностно лице е натоварено персонално с публикуването на съобщения на тази страница и от кого се одобряват публикациите в същата, както и дали публикуваното прессъобщение представлява официална позиция на Община Смолян и ако това е така, кое е длъжностното лице, от което изхожда и има ли същото правомощия да прави изявления от името на Община Смолян?
В жалбата също е описано, че към настоящия момент - 24.10.23г. по подаденото заявление няма какъвто и да е отговор, като е посочена и предходна кореспонденция по случая с Областен Управител на област Смолян.
На база изложеното от жалбоподателя, ОИК - Смолян е сезирана за нарушения, като конкретното искане на жалбоподателя е да бъде изискана информация по заявеното искане, с цел ОИК да установи, кой е администратора на фейсбук страницата носеща името на община Смолян и дали това е официален профил на община Смолян, както и кое е длъжностното лице натоварено персонално с публикуването на съобщения на тази страница и от кого се одобряват публикациите в същата.
Наред с гореизложеното жалбоподателят изисква от ОИК – Смолян след установяване на горепосочените факти и обстоятелства да се произнесе за наличието на грубо нарушение на установените правила за предизборна агитация в поне две направления:
Към жалбата са приложени: Искане за прекратяване на обществена поръчка от Стефан Сабрутев; Заявление до община Смолян от адв. Елена Даскалова - Радева; Искане до областният управител на област Смолян; Писмо от областният управител на област Смолян; Разпечатка от официалният сайт на община Смолян.
След като разгледа и обсъди направените твърдения в жалбата и приложените документи към нея, ОИК – Смолян, счита че жалбата е допустима поради което комисията дължи произнасяне.
От друга страна по същество ОИК – Смолян счита, че не е компетентен орган по решаването на въпроси свързани с процедури по обществени поръчки, като наред с това сезираната комисия няма задължения и правомощия да изисква информация от други органи и институции свързани с провеждането на обществени поръчки, както и евентуалната възможност за тяхното прекратяване. Във връзка с това ОИК – Смолян счита, че относно получаване на информация от държавни органи и институции свързани с обществени поръчки следва да се приложи Закона за достъп до обществена информация, като в тази връзка в Изборният кодекс не се съдържат правомощия на избирателните комисии и в частност ОИК да изисква информация по посочения нормативен акт (ЗДОИ). Във връзка с това видно от публикацията на сайта на община Смолян, е че тя не се отнася до въпроси касаещи изборните правила, а представлява позиция във връзка с „Искане за прекратяване на обществена поръчка за оператор на регионално депо“.
По повод на конкретната публикация на община Смолян, според правомощията си по ИК, ОИК – Смолян следва да извърши проверка налице ли е предизборна агитация според легална дефиниция на понятието разписана Параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс, а именно:
- „Предизборна агитация" е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори. Наименованието и символите на партия и коалиция, поставени върху предмети, в които не се съдържа призив за подкрепа, не се смятат за агитация по смисъла на кодекса.“.
Във връзка с това след внимателен анализ на приложената към жалбата позицията на Община Смолян, която е публикувана и на официалната й интернет страница не се установи тя да съдържа призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция и т.н. по смисъла на параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс.
На следващо място по отношение на твърдението, че се провежда агитация в общинско учреждение от служител/и на Община Смолян, същото по смисъла на гореизложеното също се явява недоказано и неоснователно. По това направление следва да бъде отбелязано, че съгласно чл. 182, ал. 1 от ИК и т.4.1 буква „Ж“ от Заповед № РД 1030/20.09.2023 год. на Кмета на Община Смолян:
По това направление и във връзка с гореизложеното ОИК – Смолян не установява, с публикуваната позиция относно „Искане за прекратяване на обществена поръчка за оператор на регионално депо“ на интернет страница на Община Смолян да е нарушена разпоредбата на чл. 182, ал. 1 от ИК, тъй като както беше отбелязано по-горе не се установи съдържание на призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция и т.н. по смисъла на параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс.
Наред с гореизложеното и с цел пълнота на обстоятелствата ОИК – Смолян счита за необходимо да се произнесе и по искането в жалбата да се да установи, кой е администратора на фейсбук страницата носеща името на община Смолян и дали това е официален профил на община Смолян, както и кое е длъжностното лице натоварено персонално с публикуването на съобщения на тази страница и от кого се одобряват публикациите в същата.
ОИК – Смолян счита, че по това искане следва да се вземе предвид разпоредбата на чл.87, ал.1 т.19 от ИК, съгласно която:
Наред с тази разпоредба приложение намира и текста на Параграф 1, т.15 изречение последно от Допълнителните разпоредби на ИК, съгласно който:
От горе изложените нормативни разпоредби, може да се направи обосновано заключение, че по искането за установяване на факти и обстоятелства от социалната мрежа Фейсбук, ОИК – Смолян няма правомощия и задължения според ИК и не е компетентен орган за това.
По отношение на твърдението за нарушение на разпоредбата на чл.176 от ИК, ОИК – Смолян счита, че до колкото е в компетенциите на комисията и с оглед на обстоятелството, че жалбоподателят счита информацията изисканата от община Смолян, за такава която е необходима за целите на предизборната кампания, следва да бъде указано на Община Смолян незабавно да предостави изисканата от партията жалбоподател информация, за целите на предизборната кампания.
С оглед горното на основание чл. 87, ал. 1, т. 1, т. 19 и т. 22, чл. 176, чл. 182, ал. 1 от ИК във връзка с Параграф 1, т.15 изр. последно и т. 17 от Допълнителните разпоредби също от Изборния Кодекс, Общинска избирателна комисия – Смолян
Р Е Ш И:
РЕШЕНИЕТО на ОИК – Смолян подлежи на оспорване пред ЦИК по реда на чл. 88 ИК, в 3-дневен срок от публикуването му.
Председател: Симеон Атанасов Велинов
Секретар: Таня Радоева Светлинова
* Публикувано на 25.10.2023 в 19:33 часа
Пон | Вт | Ср | Чет | Пет | Съб | Нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
относно: Определяне на членове на ОИК - Смолян, които да приемат и транспортират белите торби, в които се съдържат изборните бюлетини, книжа и материали по произвеждането на изборите, за избор на кмет на община Смолян на втори тур на 05.11.2023 г., от сградата на Административен съд Смолян, бул.“България“№16, съдебна палата , ет.3 до сградата на Община Смолян, бул. „България“ № 12.
относно: Прекратяване на пълномощията на избран общински съветник, поради подадена оставка и обявяване за избран на следващия от листата.
относно: Прекратяване на пълномощията на избран общински съветник, поради подадена оставка и обявяване за избран на следващия от листата.