Общинска избирателна комисия Смолян


РЕШЕНИЕ
№ 89-МИ
Смолян, 25.10.2023

ОТНОСНО: Жалба с вх. №155/24.10.2023 г. от ПП „ДВИЖЕНИЕ НАШИЯТ ГРАД“ представлявана от пълномощника Стефан Сабрутев

 

 В ОИК – Смолян е постъпила жалба с вх. № 155/24.10.2023 г. от ПП „ДВИЖЕНИЕ НАШИЯТ ГРАД“ представлявана от пълномощника Стефан Сабрутев.

            С жалбата ОИК – Смолян е сезирана за извършено нарушение на правилата за водене на предизборна кампания на територията на община Смолян, като по – конкретно е посочено,  че на „Фейсбук“ страница на Община Смолян, както и на официалната страница на община Смолян на 11.10.2023г. е публикуван материал със следното съдържание:

„Позиция на община Смолян във връзка с „Искане за прекратяване на обществена поръчка за оператор на регионално депо“.

Пресъздадената фактическа обстановка в жалбата е с обем от две страници, като най-накрая съдържа информация, че е от Пресцентъра на община Смолян.

На следващо място в жалбата е посочено, че със заявление от 12.10.23г. на основание чл. 176 от Изборния кодекс и в качеството й на кандидат за общински съветник адв. Елена Даскалова – Радева е поискала информация от Община Смолян относно това: кой е администратор на „Фейсбук“ страницата, носеща името на община Смолян и дали това е официален профил на Община Смолян, съответно кое длъжностно лице е натоварено персонално с публикуването на съобщения на тази страница и от кого се одобряват публикациите в същата, както и дали публикуваното прессъобщение представлява официална позиция на Община Смолян и ако това е така, кое е длъжностното лице, от което изхожда и  има ли същото правомощия да прави изявления от името на Община Смолян?

В жалбата също е описано, че към настоящия момент - 24.10.23г. по подаденото заявление няма какъвто и да е отговор, като е посочена и предходна кореспонденция по случая с Областен Управител на област Смолян.

На база изложеното от жалбоподателя, ОИК - Смолян е сезирана за нарушения, като конкретното искане на жалбоподателя е да бъде изискана информация по заявеното искане, с цел ОИК да установи, кой е администратора на фейсбук страницата носеща името на община Смолян и дали това е официален профил на община Смолян, както и кое е длъжностното лице натоварено персонално с публикуването на съобщения на тази страница и от кого се одобряват публикациите в същата.

Наред с гореизложеното жалбоподателят изисква от ОИК – Смолян след установяване на горепосочените факти и обстоятелства да се произнесе за наличието на грубо нарушение на установените правила за предизборна агитация в поне две направления:

  1. Провеждане на агитация в общинско учреждение от служител/и на Община Смолян, от чието име изхожда горното изявление - нарушение на пункт 4.1 буква „Ж“ от Заповед № РД 1030/20.09.2023 год. на Кмета на Община Смолян, тъй като официален отговор по внесеното в община Смолян искане за прекратяване на обществената поръчка от името на Стефан Сабрутев, не е получен. Според жалбата общинска администрация безпрецедентно си е позволила да излага позиции в предизборна кампания, които са изцяло против кандидата за кмет и общински съветник Стефан Сабрутев и реално действа като предизборен щаб на досегашния кмет на Община Смолян, което съгласно параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс представлява предизборна агитация.
  2. Налице е нарушение и на правото на информация на участниците в изборния процес, като в нарушение на чл.176 от ИК на адв. Елена Даскалова - Радева не е предоставена информация в разумен срок.

Към жалбата са приложени: Искане за прекратяване на обществена поръчка от Стефан Сабрутев; Заявление до община Смолян от адв. Елена Даскалова - Радева; Искане до областният управител на област Смолян; Писмо от областният управител на област Смолян; Разпечатка от официалният сайт на община Смолян.

След като разгледа и обсъди направените твърдения в жалбата и приложените документи към нея, ОИК – Смолян, счита че жалбата е допустима поради което комисията дължи произнасяне.

От друга страна по същество ОИК – Смолян счита, че не е компетентен орган по решаването на въпроси свързани с процедури по обществени поръчки, като наред с това сезираната комисия няма задължения и правомощия да изисква информация от други органи и институции свързани с провеждането на обществени поръчки, както и евентуалната възможност за тяхното прекратяване. Във връзка с това ОИК – Смолян счита, че относно получаване на информация от държавни органи и институции свързани с обществени поръчки следва да се приложи Закона за достъп до обществена информация, като в тази връзка в Изборният кодекс не се съдържат правомощия на избирателните комисии и в частност ОИК да изисква информация по посочения нормативен акт (ЗДОИ). Във връзка с това видно от публикацията на сайта на община Смолян, е че тя не се отнася до въпроси касаещи изборните правила, а представлява позиция във връзка с „Искане за прекратяване на обществена поръчка за оператор на регионално депо“.

По повод на конкретната публикация на община Смолян, според правомощията си по ИК, ОИК – Смолян следва да извърши проверка налице ли е предизборна агитация според легална дефиниция на понятието разписана Параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс, а именно:

- „Предизборна агитация" е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори. Наименованието и символите на партия и коалиция, поставени върху предмети, в които не се съдържа призив за подкрепа, не се смятат за агитация по смисъла на кодекса.“.

Във връзка с това след внимателен анализ на приложената към жалбата позицията на Община Смолян, която е публикувана и на официалната й интернет страница не се установи тя да съдържа призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция и т.н. по смисъла на параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс.

На следващо място по отношение на твърдението, че се провежда агитация в общинско учреждение от служител/и на Община Смолян, същото по смисъла на гореизложеното също се явява недоказано и неоснователно. По това направление следва да бъде отбелязано, че съгласно чл. 182, ал. 1 от ИК и т.4.1 буква „Ж“ от Заповед № РД 1030/20.09.2023 год. на Кмета на Община Смолян:

  • „Не се допуска предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала.“.

      По това направление и във връзка с гореизложеното ОИК – Смолян не установява, с публикуваната позиция относно „Искане за прекратяване на обществена поръчка за оператор на регионално депо“ на интернет страница на Община Смолян да е нарушена разпоредбата на чл. 182, ал. 1 от ИК, тъй като както беше отбелязано по-горе не се установи съдържание на  призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция и т.н. по смисъла на параграф 1, т. 17 от ДР на Изборния Кодекс.

            Наред с гореизложеното и с цел пълнота на обстоятелствата ОИК – Смолян счита за необходимо да се произнесе и по искането в жалбата да се да установи, кой е администратора на фейсбук страницата носеща името на община Смолян и дали това е официален профил на община Смолян, както и кое е длъжностното лице натоварено персонално с публикуването на съобщения на тази страница и от кого се одобряват публикациите в същата.

            ОИК – Смолян счита, че по това искане следва да се вземе предвид разпоредбата на чл.87, ал.1 т.19 от ИК, съгласно която:

  • „Общинската избирателна комисия: контролира провеждането на предизборната кампания от доставчиците на медийни услуги с регионален и местен обхват“.

Наред с тази разпоредба приложение намира и текста на Параграф 1, т.15 изречение последно от Допълнителните разпоредби на ИК, съгласно който:

  • „Не са медийни услуги социалните мрежи – фейсбук, туитър и други подобни, и личните блогове, с изключение на профилите в социалните мрежи на медиите по букви "а" и "б".“

            От горе изложените нормативни разпоредби, може да се направи обосновано заключение, че по искането за установяване на факти и обстоятелства от социалната мрежа Фейсбук, ОИК – Смолян няма правомощия и задължения според ИК и не е компетентен орган  за това.

            По отношение на твърдението за нарушение на разпоредбата на чл.176 от ИК, ОИК – Смолян счита, че до колкото е в компетенциите на комисията и с оглед на обстоятелството, че жалбоподателят счита информацията изисканата от община Смолян, за такава която е необходима за целите на предизборната кампания, следва да бъде указано на Община Смолян незабавно да предостави изисканата от партията жалбоподател информация, за целите на предизборната кампания.

            С оглед горното на основание чл. 87, ал. 1, т. 1, т. 19 и т. 22, чл. 176, чл. 182, ал. 1 от ИК във връзка с Параграф 1, т.15 изр. последно и т. 17 от Допълнителните разпоредби също от   Изборния Кодекс, Общинска избирателна комисия – Смолян

Р Е Ш И:

  1. По точка първа от петитума на жалбата, ОИК – Смолян не установява нарушение на разпоредбата на чл. 182, ал. 1 от ИК, поради което намира че в посочената част същата се явява недоказана и неоснователна, с оглед което я оставя без уважение.
  2. По точка втора от петитума на жалбата, ОИК - Смолян указва на Община Смолян, посредством лицето, което в момента я представлява незабавно да предостави изисканата от жалбоподателя - ПП „ДВИЖЕНИЕ НАШИЯТ ГРАД“ информация, за целите на предизборната кампания.
  3. Указва на регистрираните за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. партии, коалиции и местни коалиции да спазват разпоредбите на Изборния кодекс и решенията на ЦИК - София.
  4. Настоящото решение да се изпрати незабавно на Община Смолян, с оглед краткият срок до провеждане на изборите.

 

РЕШЕНИЕТО на ОИК – Смолян подлежи на оспорване пред ЦИК по реда на чл. 88 ИК, в 3-дневен срок от публикуването му.

 

 

Председател: Симеон Атанасов Велинов

Секретар: Таня Радоева Светлинова

* Публикувано на 25.10.2023 в 19:33 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 169-МИ / 29.03.2024

    относно: Определяне на членове на ОИК - Смолян, които да приемат и транспортират белите торби, в които се съдържат изборните бюлетини, книжа и материали по произвеждането на изборите, за избор на кмет на община Смолян на втори тур на 05.11.2023 г., от сградата на Административен съд Смолян, бул.“България“№16, съдебна палата , ет.3 до сградата на Община Смолян, бул. „България“ № 12.

  • № 168-МИ / 26.01.2024

    относно: Прекратяване на пълномощията на избран общински съветник, поради подадена оставка и обявяване за избран на следващия от листата.

  • № 167 / 05.01.2024

    относно: Прекратяване на пълномощията на избран общински съветник, поради подадена оставка и обявяване за избран на следващия от листата.

всички решения